BYD, Samsung, Huawei, Bridgestone ‒ a sort hosszan lehetne folytatni, ha számba vesszük a Zebra Neo Kft. ügyfeleit, de említhetnénk a Magyarországra települt akkumulátorgyártók zömét is, többek között az iváncsai gigaberuházót, az SK vállalatcsoportot. Nem véletlen, hogy a cég árbevételei szárnyalnak, míg 2019-ben 673 millió forint volt, tavaly már a 4 milliárd közelébe kúszott fel alig pár év alatt. Bár a markáns sikert az elmúlt néhány évben hozta össze, a cég jelentős múltra tekint vissza, vámügynökségi osztálya Magyarországon az egyik legrégebbi és legnagyobb. Jogelődje, az akkori nevén Zebra Kft. 1995-ben kezdett működni Tatabányán magán vámügynökségként, szállóige is lett az egykori bányászvárosban, hogy ha vámolni való van, akkor irány a Zebra. 2014-ben a céget 100 százalékban megvásárolta a jelenlegi tulajdonos Nagy László és családja. Az új cégvezető azonnal fejlesztésekbe fogott, sorban indultak el az új üzletágak. 2015-ben közúti szállítással, 2017-ben pedig egy budapesti reptéri iroda megnyitásával légi, tengeri és vasúti szállítmányozással színesedett a vállalat profilja.
Nem adta vissza az ipart
A Zebra Neo menedzsmentje több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a logisztika számos területén, magyarországi és nemzetközi viszonylatban is dolgoztak nagyvállalati környezetben. „1973-ban Zalaegerszegen kezdtem kitanulni a fuvaros szakmát, a szakdolgozatomat a Hungarokamionnál írtam” ‒ eleveníti fel Nagy László. A cégvezetőt a kezdetektől a külpiacok érdekelték, ezek elérésében sokat segített neki egy British Council ösztöndíj. Akkori munkásságának emblematikus pillanata volt, amikor fuvarozócége, a Fix Kft. klímaberendezéseket szállított Erzsébet királynőnek a Buckingham palotába. „2014 júniusában vettem át a Zebra irányítását. Nem volt egyszerű az indulás, Magyarország EU-csatlakozása után ugyanis megnyílt a vámpiac, a vámügyintézések elkerültek külföldre, például Rotterdamba, emiatt sokan itthon vissza is adták az ipart. Én azt mondtam 2014-ben, hogy ezeket a vámkezeléseket haza fogom hozni. Rámentünk arra a piacra, amit a koperi kikötő jelentett” ‒ meséli a cégvezető. A legnagyobb szlovéniai kikötőbe több, mint 90 százalékban Európán kívülről érkezett az áru, ezen vámkezelések tekintélyes részét sikerült végül Magyarországra terelnie az agilis cégvezetőnek.
Nem lehet hibázni
Nagy László feleleveníti; az új üzletágak beindítása során minden esetben valamilyen katasztrófa sújtotta a céget, ezek voltak számukra a legnehezebb pillanatok. Rögtön az elején, az első munkájukkal kifogtak egy majdnem 100 milliós bírságot. Ugyan az emiatt indított pert évekkel később a Kúrián megnyerték, de a büntetés akkor nagyon fájt a cégnek. Így ment ez minden üzletágnál, de végül mindegyik sikertörténet lett. A közúti fuvarozás területén a Zebra Neo Kft. Magyarországon az egyetlen cég, mely folyékony alumíniumot szállít speciális konténerekben az autóipar számára.
A légi és tengeri szállítmányozást pedig saját légi szállítmányozó irodájuk támogatja, mely nagyon közel található a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérhez.
Raktározás és logisztika ágazatuk foglalkozik közvámraktárakkal, raktározzák a VMI beszállítói készleteket, 3PL szolgáltatóként kezelnek-, és alvállalkozók bevonásával működtetnek raktári létesítményeket magyarországi ügyfeleiknek. A cég legfiatalabb üzletágát, az e-kereskedelmet is gyorsan szeretnék felfejlszteni, hiszen már kapcsolatban vannak kiemelkedő konszolidátor-hálózatokkal Kínában, a budapesti repülőtéren pedig már a Zebra Neo felelős a légi úton érkezett küldemények vámkezeléséért, valamint vezető expressz-szolgáltató partnerükön keresztüli európai kiszállításokért.
„A 150 eurós korlát után kezdtünk el igazán ráerősíteni erre a piacra, az egyszerű fapados vámügynökök közül nekünk volt egyedül a repülőtéren irodánk, így jól tudtunk érvényesülni. Már az osztrák postával is elkezdtünk tárgyalni, egy éves közös termékfejlesztés van már a hátunk mögött” ‒ mondja a cégvezető, ugyanakkor azt is hozzáteszi, olyan jogszabályi környezetben működnek, amely hatalmas kockázatot jelent, a hatalmas felfutás közben is rendkívül körültekintőnek kell lenniük, hiszen elég egy apró hiba, és repülnek a százmilliós büntetések. Ám a fejlődésnek ez sem szab határt, a cég jelenleg több mint 35 új vámügyintézőt alkalmaz, és egy saját raktár felépítése is folyamatban van, szintén Tatabányán, kényelmes közelségben az M1-es autópályához.
Jókor, jó helyen
„Gazdaságilag stratégiai helyen, az ország legfejlettebb, északnyugati régiójának központjában fekszik. A várost átszeli a Budapest-Bécs autópálya, melyről a Pozsonyba vezető főút közvetlenül elérhető, hasonlóképpen, mint a fő vasútvonal, amely összeköti a Budapest-Bécs-Pozsony háromszöget” ‒ mutat rá Nagy László Tatabánya előnyire hozzátéve: számos más településen is működnek, így például Komáromban, Oroszlányban, Biatorbágyon vagy Pátyon is nyújtanak helyben vámügyi szolgáltatásokat.
„A szállítmányozásban úgy szól a marketing, hogy ha jól csinálod, az szájról szájra terjed, és jönnek az új megrendelések” ‒ véli a cégvezető, aki úgy látja, a multikhoz képest kis méretű cég gyorsan tud reagálni minden helyzetben, akár egyedi igényekhez is tudnak alkalmazkodni. „Két csengetés után felvesszük a telefont, az emailekre gyorsan válaszolunk. Ezt a munkakultúrát kifejezetten értékelik ázsiai partnereink, hiszen náluk az az aranyszabály, hogy nem elég egy tárgyalásra percre pontosan érkezni, másodpercre pontosan kell” ‒ mondja Nagy László, aki mindig abban hitt, hogy elég egyetlen dolgot csinálni, ahhoz viszont nagyon kell érteni, és persze keményen kell dolgozni. „Ha nagyon sok lottószelvényt veszünk, akkor lehet akár szerencsénk is. Nagyon sok projektünk van betárazva, mindegyikbe beletettük az energiát, ezek között volt ami befutott, volt ami nem, de ennek köszönhető, hogy jókor tudtunk jó helyen lenni” ‒ teszi hozzá a cégvezető.