békebeli fújtató képe, vagy a muzikálisabbaknak egy orgonáé. Egy iparban tevékenykedő cég, mint amilyen a Győr-Moson-Sopron megyei Halásziban működő Hafner Pneumatika Kft. is, nyilvánvalóan jóval több megoldási javaslattal állna elő a nyertes válaszhoz. A vállalat ugyanis pneumatikus szelepek, munkahengerek fejlesztésével, gyártásával, valamint a pneumatikus rendszerekhez szükséges további elemek kereskedelmével foglalkozik. Többségi tulajdonosai a német alapító családtagjai, mellettük a négy magyar tulajdonos mindegyikének 5-5 százaléka van. A magyar gyökerekkel rendelkező Hafner Erik nyugdíjasként tért vissza Németországból hazánkba, és 1991-ben alapította meg a vállalkozást. A cég először zártszelvénybilincseket készített asztalok és polcok összefogatásához, ezután álltak át fokozatosan – egy régi, németországi kapcsolatnak köszönhetően – a szelepgyártásra.
Saját fejlesztőmérnököt vettek fel, majd Hafner Erik szabadalma alapján egy a korábbitól eltérő tömítési elven működő szelepkonstrukciót dolgoztak ki, amelynek jóval nagyobb a garantált élettartama. Az újító gondolat az volt, hogy a tömítéseket tartó rézgyűrűk között a szelepkamrákat elválasztó gumit úgy méretezzék, hogy mozogjon. Ezáltal csak a tolattyú mozog, és kizárólag akkor tömít, amikor nyomás alá kerül. A hosszabb élettartamot az garantálja, hogy nincs kitéve folyamatos súrlódásnak – mondta Ujváry Gergely, a Hafner Pneumatika ügyvezetője. Eddig ötmillió kapcsolásig vállaltak garanciát, az új ISO-szabvány szerinti mérésük több mint tízmillió kapcsolásig működik a megengedett szivárgási mértékkel.
A cég baráti mikrovállalkozásnak indult, és mindenki részt vett minden munkafolyamatban, a legjobb tudása szerint. Jelenleg százan dolgoznak a társaságnál, amelynek az induláskor öt dolgozója volt. Eddig összesen kb. 3 000 000 szelepet gyártottak, és több mint negyven országba jutott el a termékük. A magyarországi értékesítést Halásziból irányítják, de Németországban is van raktáruk és értékesítési részlegük is.
A vállalat hagyományos gépparkkal, régi eszterga-, illetve marógépen kezdett dolgozni, de folyamatosan fejlesztettek. Ma már nagy számban CNC-gépeket használnak. A társaság történetében a legnagyobb kihívás a 2008-as válság mellett a szelepgyártás beindítása volt. Később sem unatkoztak. A krízis kirobbanását követően például arra összpontosítottak, hogy ha rövidebb munkaidőben is, de megtartsanak minden kollégát. „Kis szériában sok szelepet kézzel szerelünk, akár egydarabos rendeléseket is elfogadunk. A termékpalettánk több tízezer tételből áll. A járműiparnak több tízezres darabszámban értékesítünk, de az olaj- és a gázszektorban is sok fogy a szelepszigetekhez tartozó mágnesesen vezérelt termékeinkből. A papíriparnak néhány ezres tételben adunk el árut. Az egészségügyi és a gyógyszeripari szektor szintén egyre nagyobb vevőnk, itt az előírások miatt a saválló termékek kedveltek. külföldön a különböző biztonsági szelepeket is sokan veszik, de ezek itthon nem terjedtek el igazán. Méret szerint a 16x22x47 milliméterestől a 40x80x272 milliméteresig terjed a palettánk, ám a kereskedelmi produktumok közt 10 milliméter átmérőjű kompakt szelepek is vannak” – tette hozzá Ujváry Gergely.
A termékeik nagyon sok területen előfordulnak. A leghétköznapibb módon a benzinkutak abroncsokat levegővel feltöltő állomásain lehet találkozni velük, ahova vezérlőszelepeket gyártanak. Az autóbuszok, valamint a metrókocsik ajtajainak a nyitását és zárását működtető rendszerekhez is gyártanak alkatrészeket. Egy hazai előállítású buszkonstrukció esetében például két szelep funkcióját egyetlenegyben ötvözték. Teherautók és vonatok fékrendszereihez, de a vonatkürtökhöz is van szelepes megoldásuk. A hajózás területéről szintén sok megrendelésük van.
A pneumatika népszerűsége az automatizálás térhódításával egyre jobban nő. A megrendelők azért szeretik, mert egy a felhasználásnak megfelelő szűrőszett beszerelése után környezetszennyezés nélkül alkalmazható az eljárás. Az Ipar 4.0-hoz szükséges távoli vezérlést mind többen keresik. Az ügyfelek a laptopjukról vagy akár a telefonjukról könnyedén üzemeltethetnek egy sűrített levegős rendszert. „A pneumatikai piacon igyekszünk lépést tartani a legújabb fejlesztésekkel, de az világos számunkra, hogy a világpiac legnagyobb szereplőivel nem tudjuk felvenni a versenyt a fejlesztések területén. Nekünk most négy fejlesztőmérnökünk van, akikkel konkrét fejlesztési igények kielégítésére fókuszálunk” – fűzte hozzá Ujváry Gergely. „A minőségi termékek előállítására nagyon nagy figyelmet fordítunk, nem Kínából importálunk alkatrészeket. Mindent mi fejlesztünk és gyártunk, az összes beépített alkatrészünk, alapanyagunk az EU területéről származik. Minden szelepünket és munkahengerünket egyesével ellenőrizzük, mind funkció, mind pedig szivárgás tekintetében. Az értékesítőink nemcsak eladók, hanem műszakilag is jól képzett szakemberek. A helyszínen tudnak kapcsolási rajzot olvasni, látják a gép funkcióját, s helyben képesek megoldást ajánlani, akár a háttértámogató csapatunk segítségével. Kiemelt figyelmet fordítunk a vevői igények kielégítésére is, cégünknél a vásárló központi helyen szerepel. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Az év gyára versenyen 2017-ben és 2018-ban is bejutottunk a legjobb három közé a fogyasztói elégedettség kategóriában” – húzta alá az ügyvezető.
A Hafner Pneumatika tőkeerős cég, a fejlődéshez szükséges finanszírozáshoz elegendőnek tartják a tulajdonosok által visszaforgatott nyereséget. A társaság még sohasem vett fel hitelt, kivéve, amikor a pályázati támogatásokhoz előírás volt. A társadalmi felelősségvállalásra szintén figyelnek. Halásziban a helyi óvodát, iskolát is támogatják, valamint a focicsapatot. A térségi katasztrófavédelemmel szintúgy kapcsolatban vannak, de a mosonmagyaróvári nemzetközi hegedűverseny megrendezését is rendszeresen segítik, s a Moson Big Band fúvószenekart szintén támogatják. Ezzel alapvetően az a fő céljuk, hogy a környezetükben is tisztában legyenek a cég jelenlétével.