CER Cargo Csoport.jpg

Horváth László, a CER CARGO Holding tulajdonosa

Mint minden vállalat életében, úgy a CER Holdingnál is volt példa hullámvölgyekre. A 2009-es év – mint minden vasúttársaságot – új kihívásokkal szembesítette a céget. 2010-ben 1,4 millió tonna árut fuvaroztak, az árufuvarozási teljesítményük pedig 424,76 millió átkm volt. A gazdasági válság ellenére jövedelmezőségük fennmaradt, és 2011-ben 1,3 millió tonna elszállított árumennyiség mellett 353 millió árutonna-kilométert teljesítettek. Ebben az évben megalakult szlovákiai tagvállalatuk is.

A 2012-es év is tartogatott nehézségeket: a cég legnagyobb megbízója az aszály miatt leállította a gabonafuvarozást a magyarországi berakóállomások és a nyugat-európai rendeltetési állomások között. A megoldást az jelentette a CER számára, hogy egy új szegmensbe léptek be: veszélyes áruk szállításával kezdtek foglalkozni. Emellett 2012-ben megkezdték saját flottájuk kiépítését, és a bérelt eszközökről a saját eszközökre történő átállást. Még ebben az évben létrejött a CER Cargo Holding SE, melynek aktuális tagjai a CER HUNGARY Zrt. (Magyarország), a CER SLOVAKIA A.S. (Szlovákia, Csehország), a CER-FERSPED S.A. (Románia), a CER CARGO D.O.O. (Horvátország), az EDERLOG UG (Németország és Nyugat-Európa), és a BILK-TRANS Kft. (vasúti és közúti szállítmányozás).

Nem kellett sokat várni az első saját mozdonyra sem: megérkezésére 2014-ben került sor, majd a következő évben beszerezték a második, 6 tengelyes Softronic Transmontana mozdonyt is. 2015-ben a CER Slovakia flottájához csatlakozott egy 242-es típusú Plehács villanymozdony és egy 740-es Kocur dízelmozdony. A flotta gyorsan fejlődött, 2016-ban érkezett a harmadik Softronic Transmontana villanymozdony, a következő évben pedig a flotta tovább bővült egy 774-es CZ Loko „Csillagromboló” dízelmozdonnyal, a szlovák tagvállalat flottáját pedig egy újabb 740-es „Kocurral” erősítették meg. Az elmúlt két évben a jelentősen megnövekedett forgalom újabb beruházásokat eredményezett.

A holdingon belüli részlegek nem versenyeznek, hanem kiegészítik  egymás munkáját, ezt támogatja a RIS (Railway Integrated System), azaz a vasúti árufuvarozást támogató informatikai rendszer kiterjesztése a többi egységre.

BET50_funfact-Cercargo.jpg

„A RIS egyedülálló rendszer Európában, melyet komplexitása tesz egyedivé. Felhasználója számára könnyen átláthatóvá, hatékonyabbá teszi a vasúti árufuvarozás egyes tevékenységeit, melyek a rendszer segítségével pontosabban ellenőrizhetővé válnak. Az alkalmazás célja a megrendelő főtevékenységének (vasúti áruszállítási szolgáltatás nyújtása) támogatása, a konkrét vonatmegrendeléstől kezdődően, annak leközlekedtetésén át az elszámolásig. Az elvégzett tevékenységeket egységesen szabályozott, kötelező erejű végrehajtási rendszerbe fogja össze, biztosítva a folyamatok átláthatóságát, nyomon követhetőségét” – mondta Horváth László, a CER cégcsoport tulajdonosa.

A CER Holding mostanra felépített egy olyan szállítási folyosót Szerbiától a német határig, ahol a teljes útvonalon saját eszközökkel és személyzettel képes professzionálisan megfelelni az ügyfelek elvárásainak. A hagyományos vasúti áruk továbbítása mellett a vállalat a veszélyes áruk vasúti továbbításában emelkedik ki a versenytársak közül. Ezen kívül a speciális, túlméretes, illetve túlsúlyos küldemények szállításának – munkavállalóik speditőri múltját és nemzetközi kapcsolatait, valamint a CER Cargo Holding nemzetközi hálózatát kihasználva – szegmensében minden más vasúttársaságot megelőznek Magyarországon. A cég jövőbeni terveivel kapcsolatban Horváth elmondta: a cél az intermodális piacra belépés. A társaság növekedésének finanszírozásával kapcsolatban pedig a gyorsabb növekedés érdekében a külső finanszírozásra nyitottak inkább, a finanszírozók számára elsősorban a megtérülés, dinamikus piacszerzés miatt lehet vonzó a cég.

„Ötéves terveinkben szerepelnek hibrid technológiát alkalmazó vontatójárművek, és korszerű, változtatható felépítményű vagonpark vásárlása is” – közölte a tulajdonos, hozzátéve, szeretnének a közeljövőben Ausztriában, Romániában, Lengyelországban és Horvátországban is terjeszkedni. A cég vezetése a tervek szerint a következő években nem fog jelentősen változni, már csak azért sem, mert a közelmúltban ment végbe egy generációváltás a menedzsmentben.

A dinamikus növekedés és a töretlenül sikeres vállalkozás kulcsa a cégvezető szerint több tényezőnek köszönhető. Fontos, hogy nagyon jó a csapat, a kollégák elkötelezettek, kitartóak, és épp ilyen fontos a menedzsment folyamatos piacelemzése és gyors reakciója is.

„A kapcsolatrendszerek és partnerségek állandó karbantartása mellett sikereinket ’a jó helyen, jó időben’ mondat szele is megérintette már többször a történelmünk során” – mondta a cégvezető.

Horváth László elárulta, a cég figyel a fenntarthatóságra is: a CER Cargo Holding modern mozdonyokkal rendelkezik, melyek alkalmasak villamos energia visszatáplálására, így összességében az elfogyasztott és visszatáplált energia jelentős mértékben javítja a vasúti fuvarozás energiahatékonyságát.

BET50_NSR-CerCargo-11.jpg