Krass Árpád tulajdonos, Krass Cecília tulajdonos
Krass Árpád egészen más pályára készült, húsz éves koráig a győri ETO NB1-es focicsapatában játszott. „Egy nap a szüleim irodájában ültem, amikor érkezett egy telefonhívás, egy győri vállalkozó volt a vonalban, akinek nem jöttek be a tervei, és a városi telephelyét felkínálta nekünk el[1]adásra. Éreztem, hogy ebbe bele kell vágni, így amikor édesanyám megkérdezte, vállalnám-e az új telephely vezetését, én azonnal azt mondtam, hogy vágjunk bele” – elevenítette fel az indulást Krass Árpád.
Akkor még nem tudták, de a cég életének legnehezebb időszaka előtt állt. Végül 2005-ben kibérelték a felkínált bemutatótermet Győrben, majd 2008-ban telephelyet vásároltak ezen az ipari területen, és elkezdték fejleszteni. Így 2009-ben a BNF megyitotta első 2000 m2 -es áruházát. A hitelválság más befektetésüket is érintette, ám a visszahúzódás helyett inkább előre menekültek, ez a hozzáállás pedig mind a mai napig meghatározza a működésüket.
Krass Árpád úgy emlékszik, nem élték meg tragikusan azokat a nehéz napokat. Tudatos építkezéssel, és a szortiment folyamatos bővítésével sikerült elérniük, hogy a nagy megrendelők mellett az építkezőket és lakásfelújítást végző családokat is a vevőik között tudhassák. A recesszió alatt is bővítettek, lett burkolat-, szaniter-, nyílászáró-, gépész-, festék-, és barkácsosztályuk. Ennek köszönhetően a BNF jól vette az akadályokat, új vevőkre, plusz forgalomra tett szert, aminek köszönhetően meg tudták tartani a kollégákat.
A cégvezető visszatekintve úgy látja, értékes tapasztalatokkal is gazdagodtak. Akkor kényszerpályán mozogtak, ösztönösen hoztak döntéseket, most viszont, hasonló helyzetben már tudatosan vennék elő a jól bevált megoldásokat, és továbbra is a fejlesztések hívei maradnak. Ehhez még a turbulens környezetben is viszonylag könnyen elő tudják teremteni a forrásokat, ugyanis a családi vállalkozás filozófiája a kezdetektől fogva az, hogy a nyereséget tudatosan visszaforgatják fejlesztésre és bővítésre, így vált lehetővé a cég életében az újabb és újabb léptékváltás.
A cégvezetők bizakodó, jövőbe beruházó hozzáállása végül visszaigazolást nyert, 2016-tól az építőipar hatalmas lendülettel indult fejlődésnek, a BNF pedig újabb telephelyek nyitásával tudott terjeszkedni. Mára ki is nőtték az ezer-kétezer négyzetméteres eladótereiket, és szeretnének erősödni a piacon.
„Megvan az elképzelésünk, hogyan fogjuk mindezt kivitelezni. Készül már a BNF kézikönyve, a következő nagy lépés pedig egy önállóan gondolkodó, döntésképes vezetői réteg felépítése, mivel a vezetésben dolgozó partner kollégák nélkül nem lehet tovább fejlődni. Már most száznyolcvanan vagyunk, szükségünk van a jól működő menedzsmentre, jól leosztott feladatkörökre” – mutatott rá Krass Cecília, hozzátéve, a lojális alkalmazottak köréből választják ki azokat a középvezetőket, akikkel a jövőben megoszthatják az irányítást.
„Az előttünk álló öt-tíz évben hatalmas terveink vannak, komolyan gondoljuk, hogy az ország meghatározó építőanyag-kereskedő hálózatával, HUFBAU-val megújítjuk a hazai építőanyag piacot. A HUFBAU öt további magyar tulajdonostársával új kereskedelmi modellt alkottunk. Kompakt, 3000 négyzetméternél nem nagyobb méretű építőanyag- és barkácsáruházainkkal vesszük fel a versenyt a multinacionális hálózatokkal, ahol a széles választékkal, modern eladóterekkel szolgálják ki a szakmai és lakossági vásárlókat egyaránt. Úgy látjuk, van helyünk ezen a pályán.” Ehhez már meg is vásárolták a földterületeket, mégpedig jókor tették ezt meg, amikor a mostaninál olcsóbb forrásokból sikerült ezt meglépni. Mert bár a cég nyereségével takarékosan bánnak, a cégvezetők nem ijednek meg a hitelfelvételtől, ha olyan ütemben fejlesztenének, amit saját forrásból nem, vagy csak nagyon lassan lehetne megvalósítani.
A BNF Kft. éppen a korábbi fejlesztéseinek köszönhetően jól viseli a járványhelyzet és a háború okozta építőipari alapanyaghiányt is. Noha a negatív hatásait ők is érzik, de az elmúlt három-négy bőséges esztendőben felhúzott raktáruk, és kibővített telephelyük készleteiben egyelőre minden megtalálható, köszönhetően annak, hogy hatalmas árukészletet halmoztak fel, mindig azt tudják mondani a vevőiknek, hogy „igen, nálunk az is van”.
A bőséges készleteken túl a cégvezetők a HUFBAU-t, mint biztos hátteret nyújtó kereskedelmi szövetséget, és a saját, jól felkészült csapatukat tartják a BNF nagy előnyének. Náluk, mint mondták, nem eladók, hanem értékesítők dolgoznak, akik segítenek a vevőknek eligazodni a termékek között.
„A jövőben nagy hangsúlyt fektetünk a komplex vállalatirányítási rendszer fejlesztésre, az online értékesítés és a logisztika bővítésére” – mutatott rá Krass Cecília
A cégvezetők úgy látják, a sikerhez vezető úton szerencsére és kemény munkára egyaránt szükség van, hiszen szerencséje is csak annak lehet, aki megdolgozik érte. Most például a jelen kihívások adnak nekik különösen sok munkát. A létszámfejlesztés, digitalizálás, ipari automatizálás és a szervezetfejlesztés olyan területek, amelyek nélkül a kezdetekkor még lehetett boldogulni, viszont ma már mindez nélkülözhetetlen